787 682 912 fdr@ciosl.pl

#DOSLBłeszno
Jesteś osobą aktywną fizycznie i lubisz sport? Czytaj dalej!

Każdy chce dobrze i zdrowo wyglądać. Nie każdemu jednak przychodzi to tak łatwo jak pozostałym. Problem leży w wielu kwestiach, nad którymi ciężko dyskutować w jednym wpisie. Dzisiaj skupimy się na odżywianiu i diecie, wśród osób najbardziej aktywnych i narażonych na przeciążanie fizyczne.

Sportowcy i ludzie o dużej aktywności fizycznej oprócz dbania o własne ciało i sprawność, muszą pamiętać o „paliwie”. W przypadku człowieka jest to energia, której zużywają ogromne ilości. Głównym źródłem energii jest pożywienie, które dostarczamy swojemu organizmowi. Każda dyscyplina jest inna i wymaga innych zastosowań dietetycznych. Istnieją jednak podstawy, które dotyczą wszystkich rodzajów aktywności.

Fundamentem diety sportowców jest ograniczenie do minimum fast foodów, słodyczy i produktów mocno przetworzonych, spożywanie dużej ilości gotowanych produktów, warzyw i owoców oraz picie odpowiedniej ilości wody. Warto wyłączyć z diety produkty bogate w gluten. Ostatnią rzeczą, o której trzeba pamiętać, że dieta sportowca musi zawierać odpowiednią ilość wartości energetycznej, aby uzupełniała braki utracone w czasie wysiłku fizycznego.

Sportowiec ma swoje cele i założenia i aby je osiągnąć, potrzebuje indywidualnego podejścia do niektórych spraw. Dlatego Indywidualizacja diety obejmuje nie tylko wiek, płeć, dyscyplinę sportu, ale również możliwości regeneracji oraz kondycje. Dobierając odpowiednią dietę, należy wykazać się ogromną wiedzą w zakresie żywienia i anatomii człowieka, ale również logistyką w przygotowaniu harmonogramu żywieniowego.

Dlatego układnie diety indywidualnej jest skomplikowane i wymaga dużego doświadczenia. Na pewno bardzo ważną sprawą jest znajomość własnego ciała i doświadczanie. Przed rozpoczęciem swojej przygody warto jednak zaczerpnąć wiedzę o podstawowych rzeczach, o których trzeba pamiętać, a które są absolutną podstawą w budowaniu swojego harmonogramu żywieniowego.

Według niektórych specjalistów najlepszym przykładem zdrowego odżywania są piłkarze. Badacze argumentują tę teorię tym, że piłka nożna to bardzo wszechstronny sport, wymagający i bardzo obciążający nasz organizm, jeżeli mówimy o światowym poziomie. Utrzymanie odpowiedniej formy, przez cały sezon jest olbrzymim wyzwaniem zarówno dla piłkarza jak i osób go wspomagających (trenerów, dietetyków, psychologów). Dlatego biorą pod uwagę ogromne pieniądze obracające się wokół piłkarskiego świata, można śmiało stwierdzić, iż to właśnie w tej dyscyplinie zachodzi ogromny rozwój nowych technologi żywienia i inwestycji w szkolenia dla pracowników klubów sportowych. Świat piłki nożnej staje się ogromną kopalnią wiedzy, z której mogą korzystać wszystkie dyscypliny.

Zacznijmy od urozmaicania naszej diety. Pomoże to nam z czasem wybrać produkty, które najlepiej do nas pasują.

Propozycja od DOSL Błeszno.
Przepis na placki bananowe, którymi zajadają się m.in. Robert Lewandowski czy Piotr Zieliński.

Składniki:
4 banany
4 jajka
3 łyżeczki mąki kokosowej lub wiórków kokosowych
odrobina cynamonu

Sposób przygotowania:
Wszystko zmieszać ze sobą, a następnie smażyć. Gotowe podać z owocami.

Proste, a dobre. 😋🔺